Поняття розумової активності включає в себе здатність до запам'ятовування, аналізу, структурування даних, а також застосування інформації в різних ситуаціях, в тому числі - в умовах обмеження часу. Простіше кажучи, людина з високою розумовою активністю краще і більше запам'ятовує, швидше проводить аналогії, виділяє головні думки в об'ємних текстах і здатний швидко застосувати всі наявні знання, а також зробити висновки на підставі раніше отриманого досвіду або наданих даних, що забезпечує конкурентні переваги і в кар'єрі, і в житті.
Чому знижується розумова активність?
Вроджені дані розумової активності можуть незначно впливати на розвиток людини, а ось процес навчання дуже помітно збільшує здатність до аналізу і синтезу, а також розвиває пам'ять.
У дитинстві люди вчаться дуже швидко, засвоюючи величезні масиви інформації, свій і чужий досвід, отримуючи дані від рідних та чужих людей, експериментуючи і спостерігаючи. До моменту надходження в школу у дитини вже є великий запас інформації, і подальше навчання направлено на розвиток аналітичних здібностей і паралельно - на тренування пам'яті.
Активне навчання триває в ВУЗі, потім в перші місяці на роботі, а потім настає пауза - основні навички отримані і засвоєні, велика частина дій, що забезпечують звичний спосіб життя, виконується автоматично, а знання і навички, які не використовуються активно, починають поступово стиратися з пам'яті - за непотрібністю.
Друга причина, по якій розумова активність починає знижуватися, криється в способі життя:
- Куріння, алкоголь;
- Недосипання і відсутність режиму сну;
- Відсутність фізичної активності;
- Зменшення частки живого спілкування;
- Неправильно складений раціон харчування;
- Стресова обстановка.
Всі ці фактори призводять до зниження когнітивних здібностей і поступового руйнування нейронних зв'язків. Більш того, деякі шкідливі звички призводять до органічних ушкоджень мозку, що, в свою чергу, помітно знижує розумову активність.
Зберегти і примножити
Відновити показники розумової активності на рівні старшої школи та ВНЗ цілком реально, навіть маючи тривалу перерву в навчанні і великий список негативних факторів, досить мати мотивацію до початку і самодисципліну для продовження роботи над собою.
І перше, що допоможе в поліпшенні розумової активності - навчання. Не важливо, чому саме навчатися: можна вивчити іноземну мову або розібратися в історії живопису, навчитися ліпити або вишивати, зайнятися спортом і розібратися в тонкощах психологічного тренінгу, освоїти нову професію або отримати додаткову освіту.
Важливо займатися регулярно, постаратися мінімізувати вплив шкідливих факторів і не забувати про відпочинок. Спочатку робота над собою буде складною і стомлюючої, адже мозок звик витрачати мінімум зусиль.